Collect 2012 – Galleria Antonella Villanova

Jamie Bennett, 2012, smalto su rame, argento

italy Secondo anno della fiera londinese Collect per la galleria Antonella Villanova di Firenze. È d’obbligo chiedere prima di tutto come è stato quest’anno e se, alla luce dei risultati, l’impostazione della galleria resterà la stessa o se lei prevede dei cambiamenti.

Per quanto riguarda il bilancio su questo anno trascorso la risposta non può che essere negativa. Siamo in un periodo di grande sofferenza. L’impostazione della galleria è cambiata nel senso che mi sono concentrata sul gioiello contemporaneo, abbandonando per il momento la scelta di abbinarlo al design. Il periodo impone specializzazione, attenzione al budget, scelte precise insomma.

united kingdom This the second year that the Gallery Antonella Villanova in Florence has participated in the Collect fair in London.  First of all, I have to ask you:  How has the past year gone? In light of this, will you keep the same set up at the gallery or do you plan to make some changes?

I must say that things didn’t go well and last year was a negative one. We are in a period of great difficulty. The set up of the gallery has changed in the sense that I have focused on contemporary jewellery and for the moment I have abandoned the idea of pairing it with design.  At this time we are obligated to specialize, to carefully consider our budget, and to make clear definite choices.

Lucia Massei, 2012, Migrazioni II

italy Consultando il sito di Collect ho notato che quest’anno lei si concentrerà su artisti di gioiello. Mi può raccontare il perché di questa scelta?

Come ho detto rispondendo alla sua prima domanda, ho scelto di lavorare solo nell’ambito del gioiello contemporaneo e i motivi sono “passionali” perché sempre di più mi interessa la ricerca in questo senso e perché il nostro è un lavoro che ha bisogno di continui investimenti nella promozione per cui c’è bisogno di concentrare energie economiche su progetti ben precisi. Partecipo a Collect e poi a Miami/Basel Design in giugno, fiere che hanno un costo elevato e che tuttavia rappresentano un modo per promuovere il mio lavoro e il lavoro degli artisti che rappresento.

united kingdom While examining the Collect website, I noticed that this year it will only focus on artists who specialize in jewellery.  Can you explain the reasons for such a choice?

As I said before, I have chosen to work only in contemporary jewellery and the reasons are “passionate” ones.  I am increasingly interested in developing initiatives in this field because our profession needs to be continuously investing and promoting and concentrating our economic energy on well defined projects. I will participate in the Collect fair and then in the Design Miami/Basel in June.  These fairs are expensive however they provide a way to promote my work and especially the work of the artists who I represent.

Renzo Pasquale, 2011, Window

italy Vedo alcune novità rispetto all’edizione dell’anno scorso: Renzo Pasquale, Jamie Bennett e Akiko Ban. Mi racconta le peculiarità di questi artisti che lei reputa più interessanti?

Ho fatto una mostra di Renzo Pasquale, artista e persona meravigliosa, e trovo naturale portare i suoi pezzi a Collect. Il suo lavoro è estremamente bello e interessante e rappresenta un pezzo della storia del gioiello contemporaneo italiano. Di Jamie Bennet apprezzo il suo lavoro con gli smalti, legato alla tradizione eppure nuovo nelle forme. Il lavoro di Akiko mi interessa perché lega la tradizione orientale, l’essenzialità ed eleganza della tradizione giapponese a costruzioni che guardano l’Occidente nelle forme e, come accade per esempio nell’arte contemporanea, fanno da ponte fra due culture  diverse che tuttavia si ritrovano sul terreno del concetto e del gusto.

united kingdom I can see there are some new artists in this year’s edition: Renzo Pasquale, Jamie Bennett and Akiko Ban. Can you tell me which characteristics of these artists that you consider most interesting?

I organized an exhibition of Renzo Pasquale’s work.  He’s a wonderful artist and a wonderful person, and I think it is only natural to bring his work to Collect, because  it is extremely good and interesting and it represents a piece of the history of contemporary Italian jewelry. I appreciate Jamie Bennet’s enamel work because it is inspired by tradition but at the same time, has new form. I am interested in Akiko’s work because she connects the oriental tradition, Japanese terseness and elegance to creations echoing western forms; as it happens in contemporary art, it provides a link between two different cultures that share the same concepts and tastes for art.

Akiko Ban, Casbah Le memorie antiche, 2012

italy Quest’anno a Collect la sua è l’unica galleria italiana. Quali sono le sue riflessioni in merito?

Purtroppo sì, la mia è l’unica galleria italiana… questo non fa piacere. È un vero peccato. La situazione economica spinge evidentemente a fare delle rinunce. Io sono a Firenze, in provincia, lavorare nell’ambito della mia città con il contemporaneo non è facile, seppure Firenze sia visitata da gente proveniente da tutto il mondo, per me la partecipazione alle fiere  rappresenta un grande sforzo che faccio perché mi auguro sia un’occasione per conoscere nuovi collezionisti  e scoprire il lavoro di artisti che non conosco.

united kingdom This year yours will be the only Italian Gallery at Collect. What are your thoughts regarding this?

Yes, unfortunately mine is the only Italian gallery and this does not make me happy. It’s a pity, really but evidently the economic situation compels us to renounce some activities and initiatives. I live in Florence and it is not easy working in contemporary art here even though people from all over the world visit Florence.  Participating in fairs is a great effort for me, but I do it with the hope that I will meet more art collectors and discover the work of artists who I don’t already know.

Flora Vagi, 2012, ebano, seta, vetro, oro

italy Nel Regno Unito sono molto bravi a promuovere il gioiello contemporaneo e gli artisti, anche stranieri, che decidono di lavorare in questo Paese. Stessa cosa per la Germania con Monaco di Baviera e il suo Schmuck. Dal suo punto di vista di gallerista come giudica la posizione dell’Italia riguardo al gioiello contemporaneo?

Il discorso sulla mancanza di aiuti, in Italia, ad artisti e gallerie è un discorso che conosco bene, da 25 anni collaboro con mio marito nella gestione della nostra galleria di arte contemporanea quindi so bene quanto pesi l’assenza delle istituzioni sul nostro lavoro. Credo il nostro Paese, per motivi  storici comprensibili ma non giustificabili, sia impegnato esclusivamente sul piano della conservazione, destinando a tutte le attività legate al contemporaneo scarsissime risorse, nonostante nel nostro paese ci sia un gran numero di collezionisti e collezioni di tutto rispetto. Abbiamo un regime fiscale che penalizza gli acquisti di opere d’arte, che addirittura negli Stati Uniti possono essere detratti dalle tasse.. e comunque in Europa hanno tassazioni diverse dalle nostre. Non abbiamo veri musei di arte contemporanea, tranne qualche esempio. Per il gioiello contemporaneo, tutto si complica, data la scarsa conoscenza dello stesso… In realtà dunque, secondo me, basterebbe avere una tassazione più favorevole per le opere d’arte (categoria in cui è incluso il gioiello ), le gallerie private hanno bisogno di questo non tanto di aiuti. E per quanto riguarda gli artisti credo che, se le gallerie fossero messe in condizione di lavorare meglio, questo gioverebbe anche a loro; non credo negli aiuti agli artisti, credo che bisogna aiutare i giovani mettendo a loro disposizione spazi espositivi o trovando comunque soluzioni che non siano un sussidio come avviene in altri paesi europei; quello dell’artista non è un mestiere è un dono, quella di artista non è una qualifica professionale, deriva dalla selezione avvenuta sul campo attraverso il lavoro; il lavoro migliore elimina quello peggiore. Un noto artista mi ha detto “i girasoli di Van Gogh non sono i più bei girasoli… sono i più belli che siano mai stati dipinti, sono stati selezionati da altri girasoli”… questo è il concetto.

united kingdom In the United Kingdom they are very clever at promoting contemporary jewellery and the Italian and foreign artists who decide to work in there. The same applies to Germany and its Schmuck. As an art gallerist how do you see Italy’s position regarding contemporary jewellery?

Having run a gallery of contemporary art for 25 years together with my husband, the lack of aid to Italian artists and art galleries is not new to me. Public institutions in Italy are rather absent in our sector of activity and this fact weighs heavily on us. In my opinion, our country is committed solely to the conservation of monuments and/or works of art which are considered to be cultural assets.  One can understand this reasoning from a historical perspective but it does not justify it.  Italy assigns very limited resources to all activities connected to contemporary art despite the fact that in Italy there are a great many remarkable art collectors and art collections.  We have a tax system that penalizes art work purchases.  In the United States purchases such as these can be deducted from taxes and even Europe has a different taxation system than Italy with regard to contemporary art. With very few exceptions, Italy does not have any real contemporary art museums.  Things become very complicated regarding contemporary jewellery because there is scarce knowledge of it. Actually, in my opinion, if we had a more favourable taxation system for art work purchases, and jewellery is included in this category, the financial aid would be less important. With regard to artists, I think that if galleries could exist in a more appreciated environment, this would benefit the artists too. I do not believe in aid to artists, I think that we should help young people by providing them with exhibition areas or by finding different solutions, as it happens in other European countries.  Artists do not have a job, they have a gift; artists do not have a vocational qualification, but rather their qualification arises from their work. A well known artist once told me. “The sunflowers painted by Van Gogh were not the most beautiful… They were the most beautiful that had ever been painted, selected  from among all the other sunflowers”…this is the concept.

Valeria Accornero

I am a journalist with a passion… in this online space I describe what I see and what I love about contemporary jewellery: its artists, the art works and the places. I share my personal notes, creating a sort of "newspaper" of what I recon is most worthy

Related Posts

Discussion about this post

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.